O czerwonym przycisku zatrzymania…
Zgodnie z dyrektywą maszynową MD 2006/42/WE p.1.2.4 „Maszyna musi być wyposażona w element sterowniczy, przy użyciu którego można doprowadzić w bezpieczny sposób do całkowitego zatrzymania maszyny”.
Przy czym dyrektywa rozróżnia 3 rodzaje zatrzymania:
- zatrzymanie normalne (p. 1.2.4.1 wg MD)
- zatrzymanie eksploatacyjne (p. 1.2.4.2 wg MD)
- zatrzymanie awaryjne (p. 1.2.4.3 wg MD)
Zatrzymanie awaryjne to szczególny rodzaj zatrzymania, które wg definicji p. 1.2.4.3 MD „umożliwia zapobieżenie istniejącemu lub zagrażającemu niebezpieczeństwu”. Definicja ta doskonale opisuje funkcję zatrzymania awaryjnego. Wg poradnika do MD zatrzymanie awaryjne ma umożliwić operatorom „jak najszybsze zatrzymanie niebezpiecznych funkcji maszyny, jeżeli mimo przyjętych środków ochronnych zaistniała niebezpieczna sytuacja lub zdarzenie”, przy czym „zatrzymanie niebezpiecznych funkcji maszyny” nie oznacza, że należy natychmiast przerwać sterowanie na wszystkie elementy ruchome maszyny. Niekiedy może okazać się konieczne zainicjowanie dodatkowego ruchu, aby zatrzymać niebezpieczny proces maszyny w celu zapewnienia, że zatrzymanie to nie spowoduje powstania dodatkowego ryzyka. Aby to zapewnić, uaktywnienie funkcji zatrzymania awaryjnego musi uaktywnić dodatkowy ruch ucieczkowy lub hamujący, jeżeli jest on konieczny.
W przypadku zatrzymania awaryjnego, dyrektywa wymaga, aby urządzenie realizujące zatrzymanie awaryjne było „wyraźnie rozpoznawalne, widoczne oraz szybko dostępne”, „możliwie najszybciej zatrzymywać niebezpieczny proces, bez stwarzania dodatkowego ryzyka” i „jeżeli jest to niezbędne, inicjować lub umożliwiać zainicjowanie pewnych ruchów zabezpieczających”.
Poradnik do MD zawiera następujący komentarz opisujący funkcję zatrzymania awaryjnego: „elementy sterownicze zatrzymywania awaryjnego muszą być wyraźnie rozpoznawalne i dobrze widoczne. Jest to ważne, ponieważ w nagłej sytuacji zasadnicza może okazać się błyskawiczna reakcja. Zwykle elementy sterownicze do zatrzymywania awaryjnego mają czerwony kolor i są umieszczane za żółtym tle”. Funkcja zatrzymania awaryjnego może być realizowana nie tylko za pomocą przycisków, mogą to być również drążki lub linki, skupiać się będziemy w tym artykule wyłącznie do przycisków. Poniżej tabela, w której zestawiono najbardziej istotne różnice pomiędzy wymienionymi rodzajami zatrzymania:
Rodzaj
zatrzymania |
Wymagane
uprzywilejowanie w stosunku do elementów uruchamiających? |
Wymagane
odłączenie napędów? |
normalne
|
TAK
|
TAK
|
eksploatacyjne
|
W dyrektywie nie określono
|
NIE
|
awaryjne
|
TAK
|
Zależne od właściwości maszyny. Zatrzymanie awaryjne ma przede wszystkim za zadanie natychmiastowe zapobieganie przed zagrożeniem. W niektórych przypadkach, aby uniknąć stwarzania dodatkowego ryzyka, może zaistnieć konieczność utrzymania zasilania niektórych elementów nawet po zatrzymaniu maszyny, na przykład aby zapobiec odpadnięciu niektórych jej części.
|
Różnica pomiędzy wymienionymi rodzajami zatrzymania nie dla wszystkich projektantów jest niestety jasna. Dodatkowym problemem okazują się niejasne definicje w normach zharmonizowanych z dyrektywą 2006/42/WE.
Częstym przypadkiem jest również to, że niektórzy specjaliści ds. bezpieczeństwa mają na tym polu niedostateczną wiedzę i oferując swe usługi tzw. “audytów bezpieczeństwa” dyskwalifikują użycie rozwiązania, które okazuje się przemyślanym wynikiem oceny ryzyka i projektu, które to czynności zostały wykonane przez biegłych w temacie specjalistów producenta maszyny.
Barwa
|
Znaczenie
|
Objaśnienie
|
Przykłady zastosowania
|
CZERWONA
|
Awaria
|
Pobudzany w przypadku
sytuacji zagrożenia lub awarii
|
Zatrzymanie awaryjne
Uruchamianie funkcji
awaryjnej |
ŻÓŁTA
|
Nienormalny
|
Pobudzany w przypadku
stanu nienormalnego
|
Interwencja w celu
likwidacji stanu nienormalnego Interwencja w celu
ponownego uruchomienia przerwanego cyklu samoczynnego |
NIEBIESKA
|
Obowiązkowy
|
Pobudzany w stanie
wymagającym obowiązkowego działania
|
Funkcja resetu
|
ZIELONA
|
Normalny
|
Pobudzany do
wprowadzania stanów normalnych |
Uruchamianie
|
BIAŁA
|
Uruchamianie/I
(preferowane) Zatrzymanie/O
|
||
SZARA
|
Nie przypisano
konkretnego
znaczenia
|
Do ogólnego
uruchamiania funkcji z wyjątkiem zatrzymania awaryjnego |
Uruchamianie
Zatrzymanie
|
CZARNA
|
Uruchamianie/I
Zatrzymanie/O
(preferowane) |
- funkcja zatrzymania awaryjnego (10.7 wg PN-EN 60204-1),
- funkcja wyłączenia awaryjnego (10.8 wg PN-EN 60204-1).
wyłączniki uruchamiane przyciskiem w kształcie krążka lub
grzybka |
|
wyłączniki uruchamiane cięgnem
|
|
wyłączniki uruchamiane pedałem bez mechanicznej osłony
|
Kategoria zatrzymania 0
|
Kategoria zatrzymania 1
|
Kategoria zatrzymania 2
|
zatrzymanie przez bezzwłoczne odłączenie zasilania od napędów
maszyny (zatrzymanie niekontrolowane); |
zatrzymanie kontrolowane przy zasilaniu napędów maszyny, a
następnie odłączenie zasilania, po zatrzymaniu |
zatrzymanie kontrolowane przy pozostawieniu zasilania napędów
maszyny. |
Nadaje się do stosowania jako funkcja zatrzymania awaryjnego
|
Nadaje się do stosowania jako funkcja zatrzymania awaryjnego
|
Nie nadaje się do
stosowania jako funkcja zatrzymania awaryjnego |
łączniki uruchamiane elementem sterowniczym z główką o kształcie
krążka lub grzybka |
|
łączniki uruchamiane cięgnem
|