Określenie Performance Level wg ISO 13849-1

Posted on
Określenie Performance Level wg ISO 13849-1

Zadaniem normy PN-EN ISO 13849-1 jest określenie Performance Level wg ISO 13849-1, na podstawie którego należy zaprojektować część obwodu sterowania odpowiedzialną za bezpieczeństwo. Podejście do projektowania części obwodu sterowania realizującej działanie funkcji bezpieczeństwa zmieniało się na przestrzeni lat i wciąż się zmienia. Od momentu pierwszej publikacji normy ISO 13849-1 w 1999 roku i od momentu […]

Czym jest Performance Level wg ISO 13849-1?

Posted on
Czym jest Performance Level wg PN-EN ISO 13849-1

Aby zrozumieć normę PN-EN ISO 13849-1, warto wiedzieć trochę o tym, z czego korzystano, definiując podstawowe założenia nowego standardu. Performance Level wprowadzono po to, aby przyporządkować wyniki obliczeń do bardziej zrozumiałej formy, ale po kolei. W poprzedniej części mogliśmy się dowiedzieć, w jaki sposób określić wymagany Performance Level, w skrócie często oznaczany jako PLr (Performance […]

Zasady dotyczące użycia funkcji wyłączenia awaryjnego

Posted on

Było już sporo na temat funkcji zatrzymania awaryjnego, czas zatem powiedzieć coś o funkcji wyłączenia awaryjnego Funkcja zatrzymania awaryjnego i funkcja wyłączenia awaryjnego to nie są te same funkcje! Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, czym jest funkcja wyłączenia awaryjnego, przypomnę definicję funkcji zatrzymania awaryjnego, która jest bardzo szczegółowo wyjaśniona w normach (w przeciwieństwie do funkcji wyłączenia […]

Część 1: trochę teorii przed rozpoczęciem kursu SISTEMA

Posted on
Część 1 kursu SISTEMA

Zanim przejdziemy do kursu SISTEMA… Zanim przejdziemy do kursu SISTEMA zachęcam do zapoznania się ze wstępem, który można przeczytać tutaj: Wstęp do kursu SISTEMA Część pierwsza kursu SISTEMA będzie omawiała fundamentalne podstawy, które są niezbędne do prawidłowego wykorzystania oprogramowania SISTEMA. Przed rozpoczęciem kursu SISTEMA konieczne jest wyłożenie trochę teorii. Musimy już na początku znać odpowiedzi […]

Część 2: schemat blokowy funkcji bezpieczeństwa

Posted on

Schemat blokowy funkcji bezpieczeństwa jest potrzebny do tego, aby zależności logiczne funkcji bezpieczeństwa można było łatwo wprowadzić w oprogramowaniu SISTEMA w celu przeprowadzenia obliczeń. SISTEMA bazuje na podsystemach składających się z bloków i elementów. O blokach i elementach nie będzie jeszcze mowy w tej części kursu. Ta część kursu będzie skupiała się na sposobie wykreowania […]

Część 3: początki z oprogramowaniem SISTEMA

Posted on
początki z oprogramowaniem SISTEMA

W tej części kursu rozpoczniemy już pracę z oprogramowaniem SISTEMA Nauczysz się, w jaki sposób utworzyć projekt. Dowiesz się również, w jaki sposób definiowana jest funkcja bezpieczeństwa w oprogramowaniu SISTEMA. Postaram się o to, aby początki z oprogramowaniem SISTEMA nie okazały się dla Ciebie trudne 😉 Zanim jednak do tego przejdziemy, konieczne jest wyjaśnienie struktury […]

Część 4: Bloki i elementy w SISTEMA

Posted on
Bloki i elementy w SISTEMA

W tej części kursu będziemy kontynuować pracę z oprogramowaniem SISTEMA. Pokażę, w jaki sposób pracuje się na blokach BL i elementach EL. Bloki i elementy w SISTEMA oraz struktura drzewa projektu były szerzej opisane w trzeciej części niniejszego kursu. Jeśli pominąłeś tą część, to zachęcam do zapoznania się z treścią trzeciej części: Część 3: początki […]

Część 5: Architektura dwukanałowa funkcji bezpieczeństwa

Posted on
SISTEMA część 5 Architektura dwukanałowa funkcji bezpieczeństwa

Architektura dwukanałowa realizowana jest w kategorii 3 i 4 wg PN-EN ISO 13849-1. W tej części kursu, na przykładzie znanej z poprzednich części kursu funkcji bezpieczeństwa “otwarcie osłony ruchomej inicjującej funkcję bezpiecznego wyłączania momentu (STO)” zajmiemy się drugim kanałem funkcji bezpieczeństwa. Architektura tej funkcji ma postać dwukanałową, gdyż funkcja jest wykonana zgodnie z kategorią 3 […]

Część 6: uszkodzenia powodowane wspólną przyczyną CCF

Posted on
Część 6 SISTEMA: Uszkodzenia powodowane wspólną przyczyną CCF

Uszkodzenia powodowane wspólną przyczyną występują, gdy dwa komponenty lub części systemu zawodzą w ten sam sposób w tym samym czasie Np. gdy dwa przekaźniki jednocześnie ulegają sklejeniu styków w tym samym czasie. Błędy mogą być spowodowane wspólną przyczyną, tzn. sposób, w jaki elementy bezpieczeństwa ulegają awarii, jest taki sam. Wspólna przyczyna wystąpienia awarii może być […]